autógumi webáruház » autó gumi » GumiABC

Gumi ABC - gumiabroncs tudnivalók - Tartalomjegyzék

A gumiabroncs szerkezete

A gumiköpeny szerkezete


Felszerelési tanácsok

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:

  • A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
  • A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. 40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
  • Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
  • Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
  • Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
  • Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az járműátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

Gumiabroncs méretek


Gumi-lexikon

Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?

Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?

ÉrtékMagyarázat
205 A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
55 A gumi magasságának és szélességének viszonya
R Az abroncs szerkezeti feléptése (radial/diagonal)
16 A felni átmérője col-ban, 1 col = 1" = 25,4 mm
95 (Load Index) terhelhetőség megadása, itt 95 = 690 kg
W (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h

További jelzések

  • M+S Téligumi
  • RF Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
  • C Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
  • N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció

Abroncs szerkezetek

Diagonál szövetváz

Diagonál abroncs szerkezete

Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószöget zárnak be a futófelület koronavonalával.

Radiál szövetváz

Radiál abroncs szerkezete

Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a szövetvázat egy kinyujthatatlan acélöv betét biztosítja.

Aquaplaning

Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR

A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²

DOT szám

Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.

Futásirány

Jó minőségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. ElőnyÉ halkabb mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Karkasz

A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.

Lamellák

Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.


Károsodások

Karkasz sérülés

Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetőek, nem mindig fedezhetőek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.

A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel, vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levelgőveszteséget eredményezhetnek.

Becsípődés sérülés

Ütéskor a a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípődik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal levegőt veszítene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat.


Gumiabroncs szelepek

Abroncs szelepek
Gumiabroncs szelep

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.

A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.

A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.

A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell lennie.

A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.

Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.

Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá.

Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.

A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)

Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.

A szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Nyúlási próba

200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.


Téligumi vagy nyárigumi ?

Hőmérő

A nyári abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: +7° - +50°

A téli abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: -25° - +7°

fékút télen

Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.

Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik!

Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni!


TL - TubeLess - Tömlő nélküli

Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt használni a gumihoz.


TT - Tube Type - Gumibelsős

Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsőt kell használni a gumihoz.


SI - Speed Index - Sebesség index

A sebesség index az abroncs oldalán van feltüntetve, egy betű (T), vagy egy betű és egy szám (A2). Az alábbi táblázatból lehet kiolvasni, hogy mennyi az ehhez tartozó maximási sebesség, amire az abroncs méretezve lett.

SI - Speed Index - Sebesség Index

SIkm/hSIkm/hSIkm/h
A15D65Q160
A210E70R170
A315F80S180
A420G90T190
A525J100U200
A630K110H210
A735L120V240
A840M130W270
B50N140Y300
C60P150ZR>240

LI - Load Index - Súly index

A terhelési index az abroncs oldalán van feltüntetve. Egy szám, amelyhez tartozó terhelés a következő táblázatban került összefoglalásra.

LI - Load Index - Súly Index

LIkgLIkgLIkgLIkgLIkgLIkg
0455019010080015033502001400025060000
1465119510182515134502011450025161500
2475220010285015235502021500025263000
3485320610387515336502031550025365000
4505421210490015437502041600025467000
5515521810592515538752051650025569000
6535622410695015640002061700025671000
7545723010797515741252071750025773000
85658236108100015842502081800025875000
95859243109103015943752091850025977500
106060250110106016045002101900026080000
116161257111109016146252111950026182500
126362265112112016247502122000026285000
136563272113115016348752132060026387500
146764280114118016450002142120026490000
156965290115121516551502152180026592500
167166300116125016653002162240026695000
177367307117128516754502172300026797500
1875683151181320168560021823600268100000
1977693251191360169580021924300269103000
2080703351201400170600022025000270106000
2182713451211450171615022125750271109000
2285723551221500172630022226500272112000
2387733651231550173650022327250273115000
2490743751241600174670022428000274118000
2592753871251650175690022529000275121000
2695764001261700176710022630000276125000
2797774121271750177730022730750277128000
28100784251281800178750022831500278132000
29103794371291850179775022932500279136000
30106804501301900180800023033500
31109814621311950181825023134500
32112824751322000182850023235500
33115834871332060183875023336500
34118845001342120184900023437500
35121855151352180185925023538750
36125865301362240186950023640000
37128875451372300187975023741250
381328856013823601881000023842500
391368958013924301891030023943750
401409060014025001901060024045000
411459161514125751911090024146250
421509263014226501921120024247500
431559365014327251931150024348750
441609467014428001941180024450000
451659569014529001951215024551500
461709671014630001961250024653000
471759773014730751971285024754500
481809875014831501981320024856000
491859977514932501991360024958000

VEVŐSZOLGÁLAT: 46/555-484 , 46/303-417 , 30/678-1609

GOODYEAR nyári gumi | MICHELIN nyári gumi | CONTINENTAL nyári gumi | BARUM nyári gumi | BRIDGESTONE nyári gumi | DAYTON nyári gumi | DEBICA nyári gumi | DUNLOP nyári gumi | FALKEN nyári gumi | FIRESTONE nyári gumi | FULDA nyári gumi | HANKOOK nyári gumi | KINGSTAR nyári gumi | KLEBER nyári gumi | KORMORAN nyári gumi | PIRELLI nyári gumi | SAVA nyári gumi | SEMPERIT nyári gumi | YOKOHAMA nyári gumi