TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer.
Az Európai Unióban bevezetésre kerül, miszerint 2014 Novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell TPMS (keréknyomás figyelő) rendszerrel. A TPMS rendszer része lesz a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak 2014 novembertől forgalomba helyezett új gépjárművek esetében. Hibás TPMS rendszerrel a jármű megbukik a műszaki vizsgán 2015 június után. A rendszer fő követelménye, hogy az előírt nyomásnál 20% alacsonyabb értéknél jeleznie kell a TPMS-nek.
Különböző TPMS (Tire Pressure Monitoring System )rendszerek:
Két különböző TPMS rendszert szerelnek a gyártók az autókba. Indirekt és Direkt.
Indirekt rendszer – Nincs nyomásmérő szenzor a kerekekben.
Az Indirekt TPMS méri minden kerék fordulatszámát és egyéb nyomással összefüggő paramétereit (frekvencia spektrum analízis). A referenciaértékekhez képest, eltérés jelez, nem képes a kerekek pontos nyomását megmérni.
A szenzorgyártók véleménye szerint az indirekt rendszerek nem lesznek népszerűek az ügyfelek körében. A VW és az Audi a legtöbb modellbe indirekt rendszert szerel. A Peugeot és a Citroen néhány olcsóbb kategóriás modellbe szerel indirekt rendszert. Nem elég pontos, kalibrálni kell az átszerelés után és érzékenyebb a környezeti zavaró körülményekre (rossz útviszonyok).
Direkt rendszer – Minden kerékben van szenzor. (az új autó esetében ez a gyakoribb)
Minden kerékben van egy nyomásérzékelő TPMS szenzor ami folyamatosan monitorozza a keréknyomás – és hőmérséklet változást. Ha alacsony nyomást, vagy defektet érzékel azt jelzi a jármű vezetőjének.
Direkt TPMS előnyei. A Direkt TPMS 0.015 bar pontossággal mér! Kb. 30 másodpercenként ad a járműnek visszajelzést az abroncsok nyomásáról. Az alacsony nyomást gyorsan kijelzi. Levegő szivárgás hamar észlelhető így az abroncsok nem mennek tönkre egy esetleges defekt során.
A TPMS szenzorok szervizelése.
A TPMS szenzorok élettartama 4 év vagy 160.000 Km. Ezt követően a TPMS szenzorokat ki kell cserélni újra. Ezen kívül a szenzorokat minden átszerelésnél szervizelni kell.
• A tömítése légzáró legyen – gumitömítés
• A szeleptest korrózióját elkerüljük
• Cseréljük a kifáradt alkatrészeket – külső nyakrész
• A szeleptű cseréjével szintén a légzárást segítjük elő – (Nikkel bevonatos szeleptű)
A TPMS szenzorok programozása
A TPMS szenzorokat az adott autóhoz kell programozni (feltanítani) abban az esetben, ha a kerekek pozíciója megváltozott, vagy ha új szenzor beépítésére kerül sor Pl, felni csere esetén, vagy ha a szenzor sérült vagy elromlott.
Néhány típus automatikusan felismeri a szenzorait és újratanulja ha a kerékpozíciók megváltoznak. (BMW, Mercedes, Landrover, Jaguar…) Néhány típusnak az OBDII csatlakozón keresztül kell feltanítani a szenzorok azonosítóit (ID) ha a szenzorok, vagy a kerekek pozíciói változnak. (Peugeot, Citroen, Renault, Toyota, Lexus…)
Ezért az ilyen programozásokat csak az ehhez megfelelő TPMS Diagnosztikai eszközökkel felszerelt szervizekben lehet elvégeztetni.
GOODYEAR nyári gumi | MICHELIN nyári gumi | CONTINENTAL nyári gumi | BARUM nyári gumi | BRIDGESTONE nyári gumi | DAYTON nyári gumi | DEBICA nyári gumi | DUNLOP nyári gumi | FALKEN nyári gumi | FIRESTONE nyári gumi | FULDA nyári gumi | HANKOOK nyári gumi | KINGSTAR nyári gumi | KLEBER nyári gumi | KORMORAN nyári gumi | PIRELLI nyári gumi | SAVA nyári gumi | SEMPERIT nyári gumi | YOKOHAMA nyári gumi