Szakkifejezések és rövidítések
KERÉKBEÁLLÍTÁS
A jármű felfüggesztésének beállítása, a jármű gyártója által megadott optimális értékekre.
VISZONY SZÁM
Az abroncs magassága a szélesség százalékában kifejezve Ha a magasság pont a fele a szélességnek a viszony szám 50%.
CENTRÍROZOTT EGYENSÚLY
Az a rázásmentés gördülés, mely az abroncs és a kerék súlyának egyenletes eloszlásakor valósul meg. Ezt a pántra rögzített súlyok segítségével lehet elérni, melyek kiegyenlítik az abrncs és a pánt kisebb egyenetlenségeit.
PEREMKARIKA
Erős, tartós acélszálakból készült karika, mely összeköti a betéteket és rögzíti az abroncsot a pánthoz.
PEREMHUZALKARIKA ÁGY
A pánt belső része, ahol az aboncs felfeszül a pántszarvra.
ÖVEK
Kötegelt, többrétegű acélszövedékek, melyek rendszerint gumírozott és összepréselt acélszálakból állnak, közvetlenül a minta alatt. Az övek változó szögben vannak elhelyezve, így a mintázat stabilitásáról is gondoskodnak, ellenállva a kanyarodás, fékezés és a centrifugális erők okozta hatásoknak. Az övek nincsenek összekapcsolva a peremkarikával.
DIAGONÁL
Olyan felépítésű abroncs, ahol az abroncs szerkezetében az övek (általában gumírozott műanyag szálak) egymásra helyezett rétegei diagonális irányban futnak az egyik peremhuzalkarikától a másikig. A rétegek egymásra merőlegesen kerülnek elhelyezésre.
BLT
Domború Fekete Betűk
KERÉKDŐLÉS
Az abroncs középvonala és a függőleges által bezárt szög, szemből nézve.
DŐLÉSI NYOMÁS
A kerék dőlése által keltett, az abroncs „csúszásával” járó erőhatás.
KARKASZ
Az abroncs „teste”, a különböző alkotóelemek, melyek az abroncs felépítését és alakját megformálják.
DŐLÉS
A jármű kormányzási tengelye és a függőleges közötti szög, oldalról nézve.
FUTÓKEVERÉK
Az öt alapanyag : gumi, korom, kötőanyagok, vulkanizáló anyagok és ózon gátlók összessége, melyek a mintázattot és az abroncs egyéb „gumi” részeit alkotják
TAPADÁSI FELÜLET
Az abroncs azon felülete, mely tényleges kapcsolatban van az ótfelülettel. (Lásd ÉRINTEKEZÉSI FELÜLET)
KANYARODÁS KÖZBENI ERŐHATÁS
Az az oldalirányú, súrlódási erő, melyet a kanyarodó abroncs okoz, éppen ellentétes irányú a centrifugális erővel.
KORONA
Az abroncs mintájának középső része.
DEFORMÁLÓDÁS
Az abroncs terheletlen vagy szabad sugara és a terhelt sugara közötti különbség.
FORGÁSI STABILITÁS
A gördülő abroncs azon tulajdonsága, mely szerint a kormányzott irányba halad, ahelyett, hogy az út egyenetlenségeit követné.
DOT
A Department of Transportation (DOT) kódja az abroncs falán.
DSST
Dunlop Self-Supporting Technology. Egy modern abroncs design, mely korlátozott mennyiségű út megtételét teszi lehetővé a keréknyomás elvesztése után. Nyomás figyelő rendszerrel együtt szerelendő.
EC
'E' szám az oldalfalon feltüntetve
ÉRINTEKEZÉSI FELÜLET
Az abroncs mintázatának azon része, mely közvetlen kapcsolatban van az úttal.
Harmonizáló jelzések az abroncsokon és a pántokon, melyek segítenek a pontos összeszerelésben, így csökkentve az eltéréseket és így a vibrációt.
FUL
Teljes terhelés
HFS
Nagy sebességű használat teljes terhelésnél
KARIKA ERŐSSÉG
Az öv szerkezetéból eredő visszatartó erő, mely ellenáll a centrifugális erőknek és gondoskodik a stabilitásról.
HSN
Nagy sebességű használat normál terhelésnél
RÁZÁS
Az az állapot, melyben az abroncs súlya nem egyenletesen oszlik el a gördülési tengely és a középvonala körül. Ez az ugrálást vagy rázkódást okoz.
LEVEGŐNYOMÁS
Az abroncson belüli levegő nyomása, melyet nyomást gyakorol az abroncs szálaira és így lehetővé teszi, hogy hordozzák a jármű súlyát.
LÉGZÁRÓ VAGY BUTIL
Halobutil vékony rétege az abroncsban, mely visszatartja a levegőt. Minden Dunlop abroncs légzáró réteggel ellátva kerül a piacra.
LR
Alacsony Gördülési Ellenállás
VEGYES ABRONCSOK
Különböző méretű, terhelési/sebességi indexű, vagy mintázjú abroncsok felszerelése egy járműre. Ez a megoldás elkerülendő. Néhány nagy teljesítményű jármű első és hátsó abroncsai különböző méretűek, melyet a jármű használati utasítása részletesen szabályoz.
ABRONCSOK FELSZERELÉSE
Az abroncsok felszerelésének folyamata a felnikre.
NRM
Normál terhelés
TELJES ÁTMÉRŐ
A felfújt, terheletlen abroncs mérete, egyik koronától a másikig mérve. A szabad sugár pontosan a teljes átmérő fele. Néha külső átmérőnek is hívják.
TÚL MAGAS LÉGNYOMÁS
Az az állapot, melyben az abroncs nyomása a tényleges terhelésnek megfelelő nyomásnál, vagy a járműgyártó által előírtnál magasabb. magasabb.
TÚLKORMÁNYZÁS
Az a kanyarodási helyzet, melyben a jármű hátsó fele előbb csúszik meg mint az eleje.
OWL
Fehér körvonalas betűk az oldalfalon.
BETÉT
Az abroncs terhelést hordó alkotóelemei, melyek kord szál és gumi rétegekből állnak. A nyomás által megfeszített betétek segítenek a terhelés hordozásában, illetve ellenállnak a túlzott deformálódásnak.
RADIAL
A radiál abroncsban a betétek szálai sugárirányban futnak peremkarikától peremkarikáig a mintázat alatt. Ez a fajta megoldás szükségessé teszi egy övnak nevezett alkotóelem használatát, mely stabilizálja a mintát és meghatározza az abroncs átmérőjét..
FORDULAT PER MÉRFÖLD
Az abroncs, egy mérföld alatt megtett fordulatainak száma.
RF
Erősített
PÁNT
A kerék, agyból, ágyból és pántszarvből álló része. Az abroncs a pántra kerül felszerelésre
PÁNT ÁTMÉRŐ
A pántszarvak közötti távolság, zollban megadva.
FORGATÁS
Az abroncsok pozíciók közötti szisztematikus mozgatása a maximális élettartam elérése végett.
TOJÁSDADSÁG
Az abroncs tökéletes kör formától való eltérése, mely centrírozással nem meg szüntethető vibrációt okoz.
PÁNT SZÉLESSÉG
A pántszarvak közötti távolság.
RWL
Domború fehér betűk
METSZET
Az abroncs egy szelete, mely egyik peremkarikától a másikig terjed, és a mintázatot is magában foglalja.
OLDALFAL MAGASSÁG
Függőleges távolság a peremkarika széle és a korona közepe között, terheletlen abroncs esetén.
MINTA SZÉLESSÉG
A távolság az abroncs oldalfalai között, az abroncs legszélesebb részénél mérve. Az abroncs méretei a megadott szélességű pánton kerülnek megmérésre.
SOROZAT
Az abroncs viszonyszámának másik neve. Egy 60%-os viszonyszámű abroncs, a 60-as sorozatba tartozik.
VÁLL
Az abroncs mintázatának pereme, az a terület, ahol az oldalfallal érintketzik.
OLDALFAL
Az abroncs peremkarika és mintázat közötti része.
SL
Vékony fehér körvonalú betűk
CSÚSZÁSI SZÖG
A szögeltérés az abroncs iránya és tényleges haladásának szöge között
SEBESSÉGI BESOROLÁS
Az abroncs betűvel jelzett csúcs sebessége. Az ECE 30 European Indoor Wheel Test Standards határozza meg pontos mérésének feltételeit.
TL
TÖMLŐ NÉLKÜLI ABRONCS
ÖSSZETARTÁS
Egy adott tengelyre szerelt abroncsok első és hátsó éleinek távolsága, ÖSSZETARTÁSról akkor beszélünk ha az első élek közelebb vannak egymáshoz, mint a hátsók, SZÉTTARTÁSRÓL, akkor ha a ahátsók vannak közelebb, mint az elsők.
MINTA
Az abroncs azon része, melynek célja a talajjal történő érintkezés. Szívós gumiból készül magas hőmérsékleten, hogy maximális tapadás és minimális kopás jellemezze.
MINTÁZAT
A mintában taláható blokkok, árkok, csatornák, melyek elhelyezkedése a maximum tapadást szolgálja.
ÜRES MINTA
Olyan területek a mintázatban, például csatornák és hornyok, melyek lehetővé teszik a víz távozását az érintkezési felületből.
FUTÁSTELJESÍTMÉNY
Az abroncs mintázat élettartamának mérőszáma, általában mérföldben megadva.
TT
Tömlős abroncs
TÖMLŐ NÉLKÜLI
Olyan abroncs melyben a butilnak, vagy légzáró rétegnek nevezett össztevő akadályozza meg a levegőnyomás csökkenését, és így fölöslegessé teszi a belső tömlőt.
ALACSONY NYOMÁS
Az az állapot, melyben a kerék nyomása alacsonyabb az adott súly hordozásához szükségesnél. Ez túlzott deformálódáshoz, az abroncs megrogyásához és túlmelegedéséhez vezet.
ALULKORMÁNYOZOTTSÁG
Az a kanyarodási állapot, amikor a jármű eleje előbb csúszik meg mint a hátulja.