DOT vagyis az abroncsok kora
Az abroncsok gyártási ideje és szavatossága
Tisztelt Látogatóink!
Az elmúlt napokban hazai autós szaklapokban számos hozzá nem értő cikk, hozzászólás jelent meg. A gumik kiválasztásával, vásárlásával, tárolásával, gyártási idejével kapcsolatban.
Ezért szeretnénk ezen, rövid cikkel segíteni a vásárlókat. A gumiabroncs tartós fogyasztási cikk. Ez az alkatrész a jármű egyik fődarabja. A közlekedési biztonságot és a megbízható működést hivatott szolgálni. A téli, nyári kerekek gyártási folyamata egy egyszerű szisztéma szerint történik a legnagyobb gumiabroncs gyárakban. Jellemzően a téli időszakban készülnek a nyári gumik, a nyári időszakban pedig a téli gumik. Ezért alakulhat ki, az hogy egy-egy évszak szerinti gumiabroncs vásárlás során a legkorábbi gyártású kerék is több hónapos kiadású a gyártási idő szerint.
A gyártók, a márka képviseletek és persze a forgalmazók, műhelyek minden esetben arra törekednek, hogy a lehető legjobb minőségű, legújabb fejlesztésű gumiabroncs kerüljön az autókra. Ennek megfelelően a kerekek függetlenül a gyártási időtől minden esetben a maximális gondossággal kerülnek raktározásra, kiszállításra és természetesen felszerelésre.
A gumiabroncsnak nincs szavatossági ideje. Ennek megfelelően nem romlik meg és nem lesz fogyaszthatatlan, használhatatlan. Az sem igaz, hogy romlik egy néhány éves új gumiabroncs minősége, mert „nem ezen a héten” gyártották. Az eltérés egyebek mellett csupán annyi lehet egy 1-2 akár 3 éves gyártású, és egy a közelmúltban kiadott kerék között, hogy folyamatosan fejlődik a gyártás technológia, változnak az alapanyagok és a keverékek. Vagyis nem a tavaly, vagy a tavalyelőtt legyártott abroncsoktól kell tartani, hanem arra kell nagyobb hangsúlyt fektetni, hogy a járműre való, megfelelően tárolt, és szakszerűen szerelt abroncsokat használjanak a felhasználók.
Természetesen a gyártási idő is lényeges, mivel egy 5-6 évvel ezelőtt gyártott kerékhez nem biztos, hogy egy a közelmúltban készített abroncs maximálisan passzol a gyártói fejlesztések miatt, még akkor sem, ha azonos a mintája. Erre azonban a márka képviseletek, a forgalmazók, szervizek nagy hangsúlyt fektetnek, és szem előtt tartják az alapvető szabályokat. Az is lényeges, hogy egy rosszul tárolt, deformálódott, repedezett több éves kerék már valóban használhatatlan. De ugyanez igaz a legfrissebb gyártású kerekre is, amennyiben a szállítás, tárolás, szerelés szakszerűtlen, tönkre megy a gumiabroncs. Kerék választáskor javasolt legelőször a szerviz, a műhely, a kereskedő referenciáiról, szakmai tapasztalatáról, képzettségéről, képesítéséről érdeklődődni csak azután szabad a gumiabroncs választás útvesztőjébe belépni.
Amikor egy fogyasztó olyan abroncsot vásárol a kereskedésekben, melynek az oldalfalán feltüntetett gyártási dátum legalább egy évnél régebbi időpontot mutat, nyugtalanság és gyanakvás lesz úrrá rajta. Európa vezető gumiabroncs gyártója, a Continental AG által lefolytatott tanulmány szerint ilyenkor két fő kérdés fogalmazódik meg a fogyasztókban. Az egyik, hogy az árut helyesen tárolták-e az eltelt időszak alatt, a másik, hogy a gyártás dátuma esetleg miért jóval korábbi, mint a vásárlás időpontja?! “Ha az abroncsokat helyesen tárolják, akkor állagromlás nem mutatható ki” kommentálja Björn Bolze, a Continental vállalat vevőszolgálati vezetője. “Az abroncsok nem romlandó termékek, mint például a joghurtok. A gyártási folyamatok során olyan adalékanyagokat kevernek a gumialapanyaghoz, amelyek nagymértékben megakadályozzák az abroncs bárminemű teljesítménycsökkenését.” Az adalékanyagok garantálják, hogy az abroncs kiegyensúlyozott tulajdonságai megmaradjanak még akkor is, ha esetleg évekig tárolják. Ezek az abroncsok ugyanolyannak tekinthetők, mint az újak. Mindezek után szeretnénk minden vezetőt megnyugtatni arról, hogy ha nyári abroncsait eltárolja télire, akkor csak azért, mert pihennek egy pince vagy egy garázs mélyén, még tökéletesen használható állapotban vannak. Szakértői vélemények alapján a gyártástól számított 5 évvel később is ugyanolyan teljesítményt nyújtanak az abroncsok, mint ha most gördültek volna le a gyártószalagról. Azt azonban fontos kihangsúlyozni, hogy csak akkor, ha megfelelő módon tárolják őket. “A gyártási dátum sem befolyásolja hátrányosan a gyártók garanciavállalását, ugyanis ez nem a gyártási dátumtól, hanem a megvásárlás pillanatától lép életbe” magyarázza Björn Bolze.
Az abroncs potenciális élettartama nagymértékben múlik azon, hogy milyen körülmények között és milyen célokra szeretnénk használni. “Jelenleg nincs olyan törvény vagy jogszabály, amely szabályozná az abroncsok élettartamát” mutat rá Björn Bolze, és hozzáteszi: “Mi általánosan azt szoktuk javasolni, hogy a 10 évnél idősebb abroncsokat cseréljék le az állapotuktól függetlenül.” Azonban teljesen normál használat esetén az abroncsok futófelülete jóval korábban elkopik, mint az előbb említett 10 év. A lakókocsik és az utánfutók esetében előfordulhat olyan, hogy hosszabb ideig nem használják őket. Mivel az ezekre szerelt gumiabroncsok jelentős terhelésnek vannak kitéve, hosszabb parkolás után érdemes azokat ellenőriztetni a koruktól függetlenül. Ezekre az abroncsokra a törvényalkotók általában már jobban odafigyelnek. Ilyen Németország, ahol az utánfutó abroncsokat 100 km/h (62 mph) sebességhatárig hagyják jóvá, és törvény írja elő, hogy a kopás mértékétől függetlenül 6 évente le kell őket cserélni.
A Continental szakértőinek javaslata szerint a 10 évnél idősebb abroncsokat állapotuktól függetlenül cserélni kell.
Forrás: http://www.continental.hu Continental Magyarország Kft.A Michelin felmérése szerint a gumiabroncsok körülbelül 10 éves korukig nyújtják az elvárt anyag- és szerkezeti tulajdonságokat. Ebbe természetesen érdemes beleszámítani az autón eltöltött 5-6-7 évet is.
Forrás: www.michelin.hu Michelin Magyarország Kft.A szakszerű tárolásnak köszönhetően az általunk értékesített három évnél nem idősebb abroncsok teljes mértékben azonos állagúak az éppen a múlt héten készültekkel!
Azon aggodalom, hogy a különböző időpontban gyártott azonos specifikációjú termékek esetleg eltérnek, teljes mértékben alaptalan – az alkalmazott gyártástechnológia és minőségellenőrzési folyamatok egyenes következménye hogy minden termék 100%-ig azonos paraméterekkel bír.
A gyártás racionalizálásának következményeképp egy gyártó sem gyárt minden terméket minden méretben folyamatosan, így előfordul, hogy adott méretű és mintázatú termékből csak korábbi DOT számú áll rendelkezésre.
Ez semmilyen körülmények között sem jelenti azt, hogy az adott termék bármely paraméterében rosszabb lenne, mint a mai napon készült termékek.
Forrás: www.bridgestone.hu Bridgestone Magyarország Kft.
GOODYEAR nyári gumi | MICHELIN nyári gumi | CONTINENTAL nyári gumi | BARUM nyári gumi | BRIDGESTONE nyári gumi | DAYTON nyári gumi | DEBICA nyári gumi | DUNLOP nyári gumi | FALKEN nyári gumi | FIRESTONE nyári gumi | FULDA nyári gumi | HANKOOK nyári gumi | KINGSTAR nyári gumi | KLEBER nyári gumi | KORMORAN nyári gumi | PIRELLI nyári gumi | SAVA nyári gumi | SEMPERIT nyári gumi | YOKOHAMA nyári gumi