Gumi ABC - Gumiabroncs tudnivalók
Gumiabroncs szelepek
Különféle szeleptípusok
léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják tömítenek, lehetővé teszik a
gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.
A gumiszelepek magában a
kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez
egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.
FIGYELEM ! A szelep
meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat ami az abroncs tönkremenetelét
okozhatja.
A
szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep
beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell
lennie. A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés
keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet. Nagy sebességnél hatalmas
centrifugális erő hajítja el a szelepet. Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű,
200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá. Az öregedő
gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető,
rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel
együtt.
Ezért nagy sebességű
gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.
A centrifugális erő
hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkező esetben
szeleptámaszt (kerék dísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket
kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile) A szennyeződés, a por és a nedvesség
menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért
a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel
kell csavarni a helyére.
Szervizeinkben minden
gumiszereléskor a gumi szelepeket cseréljük, a szerelés és centrírozás ára
tartalmazza a gumi szelepeket is, ezért külön nem kell fizetnie.
További tippek, trükkök, segítség, leírások, ismertetők >>